איך מפסיקים גמגום

איך מפסיקים גמגום

אחת הבעיות שגורמות סבל מתמשך בחיי האנשים היא הגמגום.

לאנשים שמגמגמים הדיבור לא בא בשטף כמו אצל אנשים אחרים. המאמץ שהם משקיעים בהגיית המילים ובמחשבה על כל הברה שהם הולכים להגיד, גדול לאין ערוך מאנשים רגילים. המאמץ הפיזי של הדיבור הוא כל כך גדול שניתן אפילו לראות איך כל הגוף שלהם מתעוות תוך כדי פעולת הדיבור.

הדבר הזה פוגע מאוד בביטחון העצמי של המגמגמים, גורם לבעיות במציאת בן או בת זוג, בקבלה לעבודות מסוימות, ובהצקה מאחרים במיוחד בגיל הילדות.

ההתייחסות של המערכת הרפואית לבעיה הזאת אינה תרופתית ומסתכמת בהפניה לקלינאי תקשורת או לפסיכולוג.
בדרך כלל אומרים למגמגמים שהם צריכים ללמוד לחיות עם זה, ושיש גם אנשים מאוד מצליחים שהם מגמגמים.
למרות שזה נכון העצה הזאת רק מגבירה את התסכול בקרב מגמגמים.

למרות שהגמגום אינו מגדיר את האדם, המגמגם נוטה להסתכל על עצמו כפגום. בעבור המגמגם הגמגום שלו הוא בושה, דבר שיש להסתיר אותו בכל מחיר, להצטנע, להתגמד, ולשבת בפינה שלא יבחינו בו חס וחלילה ואז הוא יצטרך לדבר וכולם יצחקו עליו או יותר גרוע מזה, ירחמו עליו.

זה כל כך חזק שאפילו אנשים שהפסיקו לגמגם מתייחסים לתופעה כאות קלון שהם לא היו רוצים שאף אחד ידע עליו אף פעם.

ומאיפה אני יודע את כל זה אתם בטח שואלים את עצמכם?!

אז ככה,
מאז שאני זוכר את עצמי בגיל ממש צעיר בילדותי, גמגמתי באופן קשה. אין לי מושג מה גרם לזה באמת, למרות שישנה תיאוריה שניתן להצמיד לזה שתישמע מלומדת ומסבירה את מה שגרם לזה.
למרות הגמגום ניהלתי חיים מאוד עשירים מבחינה חברתית ובכל זאת זה הפריע לי מאוד.

בערך בגיל 17 קראתי ספר בשם "להפסיק את הגמגום" ורעיון פשוט אחד שהיה שם גרם לי להפסיק לגמגם כמעט בבת אחת ובקלות שהפתיעה אותי. בתוך כמה ימים של תרגול נעלם לפחות 80% של הגמגום בלי שום טיפולים אצל קלינאי תקשורת או ביקורים אצל פסיכולוגים.

הרעיון בספר דיבר על ללמוד להפעיל מחדש את מערכת הדיבור והתבסס על תופעה מעניינת במיוחד:

אנשים לא מגמגמים כשהם שרים.

קחו לדוגמה את יהודה פוליקר הזמר. כשהוא שר, קולו ועוצמת הביטוי המילולי שלו מרגשת  ונוגעת לנו ללב. כשהוא שר אין כל זכר לבעיית הגמגום הקשה שלו.
גם אנשים אחרים שמגמגמים בדרך כלל לא מגמגמים כשהם שרים וחלק מהם מדבר חלק ושוטף  כשהם מדברים בשפה זרה. רק בשפתם הם, תופיע הבעיה במלא הדרה.

ההסבר היה פשוט מאוד

כשמישהו שמגמגם בדרך כלל בא לומר משהו, הוא בהרבה פעמים מתחיל מרוב לחץ פנימי חזק שיש בתוכו את הדיבור כשאין לו אוויר בריאות בגלל שהוא שוכח לנשום, ואז הגיית המילים קשה עד בלתי אפשרית. כל זה רק מוסיף ומגביר את הלחץ הפנימי, הגוף מתעוות, שרירי הדיבור מופעלים באופן שגוי, והחוויה הזאת מתווספת לעוד חוויות דיבור לא מוצלחות דומות וזה מקבע את הבעיה.

בשירה הדבר שונה. כאן  הנשימה לפני השמעת הצליל שחייב להיות בקול רם יותר מהרגיל נעשית בטבעיות, וביחד עם הלחן זה  נעשה כיחידה אחת זורמת, וללא כל מאמץ.

הרעיון הזה היה כל כך מוצלח בעבורי שמאז לא הפסקתי לדבר. אני אפילו הפכתי את הדיבור לכלי העבודה העיקרי שלי בפיתוח הקריירה המקצועית שלי ואפילו נהייתי מורה ומרצה שזה דבר שנחשב למישהו מגמגם כאילו זה נמצא בקצה האחר של היקום מבחינתו.

אני אומר לכם, אם אני הצלחתי אז כל אחד יכול, כל אחד!

אז איך ניתן לעשות את זה?

דבר ראשון צריך להבין שבמקום ללכת למומחה שיתקן אתכם, אתם צריכים לקבל החלטה שאתם מטפלים בעצמכם ונוטלים אחריות לתהליך ב 100% ולא פחות מזה.
אין הדבר אומר חלילה שלא תוכלו להיעזר בקלינאי תקשורת למשל אם זה מה שאתם בוחרים אך המשקל יהיה על מה שאתם תעשו כאן ולא על מה שיעשו לכם. הבנתם?!

אם התופעה של הגמגום מטרידה אתכם ברמה כזאת שזה כבר נמאס לכם, או שאתם פשוט רוצים להיות בריאים יותר ודיבור שוטף זה אחד הסממנים של בריאות טובה בעיניכם אז הגיע הזמן שתלמדו לעשות את זה בעצמכם ולהצליח בזה.

לפני שניגש לחלק של ההוראות המעשיות, אני רוצה להדגיש שלא חייבים לדעת, להבין, או להיזכר ממה נובעת בעיית הגמגום שלכם. ניתן לדלג על שלב הגדרת הבעיה ולגשת ישר לפתרון.

במקום להתמודד עם הבעיה כדאי יהיה לשחרר את ההרגל של הדיבור השגוי ולהחליפו על ידי אימון ושינון בהרגל חדש של דיבור שוטף וחסר מאמץ.
הדרך הזאת חכמה יותר כי זה דורש הרבה פחות אנרגיה לשחרר מאשר להתמודד. זה בפשטות ידרוש פחות אנרגיה וייתן תוצאות מהירות יותר וחזקות יותר.

כך תעשו

לפניי שאתם אומרים משפט כל שהוא, קחו אוויר בנינוחות פנימה בערך כשנייה מבחינת הזמן. לא נשימה עמוקה או מאולצת אלא נשימה רגילה ורגועה.
עצרו לאתנחתא קצרה של כחצי שנייה.
ואז אמרו את מה שאתם רוצים למשך בערך כשתי שניות. זה ייתן לכם אפשרות להגיד משפט עד משפט וחצי בערך.
לפני שהאוויר נגמר בריאות, כשיש עוד מספיק אוויר שלא להיכנס ללחץ, חזרו שוב על התהליך.

קחו אוויר ברוגע פנימה כשנייה, עצרו למנוחה ולהתארגנות כחצי שנייה, ודברו רגיל כשתי שניות.

 

זהו כל הטריק! ככה בלי שום התחכמויות ובלי שום הסברים מלומדים. זה פשוט עובד.

 

צריכים הרבה שינון ואימון כדי שצורת הדיבור הזאת תחליף את הקודמת ותהפוך להיות לטבע שני לכם.
אך אם אתם נחושים בדעתכם, אני מבטיח לכם שזה עובד ושווה את זמנכם והשקעתכם.

אם הגישה שלכם פושרת ולא מחויבת, הסיכויים שזה יצליח שואפים לאפס.

כאן ניתן רק לעזור למי שרוצה להיעזר. אם ההנעה שלכם נמוכה ואתם לא סובלים מספיק אתם מבזבזים את זמנכם.

יש לתרגל מספר פעמים ביום וצריכים למצוא את המינון הנכון מבחינת זמן התרגול שלא יהיה ארוך מידי ושישמר בו מרכיב של הנאה.
גם כמה דקות בכל פעם תהיינה משמעותיות אם יעשו הרבה פעמים במהלך היום. אתם צריכים להיכנס לזה לגמרי.
אם תשירו לפני איזה שיר שאתם אוהבים זה יכניס אתכם בצורה חלקה לתרגול ויגביר בכם את הביטחון העצמי.
כדאי לכם לתרגל יותר את צירופי המילים וההברות שמלחיצות אתכם במיוחד.

החזיקו פנקס קטן בהישג יד שיהיה תמיד עליכם ובכל פעם שאתם נפגשים במילה או צרוף מילים או הברה מסוימת מלחיצה, רשמו אותה בפנקס ותרגלו ממה שכתוב שם. זה ייעל לכם את הרפוי ויחיש את קבלת התוצאות הטובות.

תרגלו מקריאה של חומר כתוב, עשו סימולציה של שיחה דמיונית עם מישהו וזכרו לנשום רגיל ולא מאולץ ואל תגידו משפט ארוך מידי כזה שלא ישאיר לכם אוויר בריאות.

בטלפון החכם שלכם יש אפשרות להקליט את עצמכם. עשו זאת במצבים שונים כדי לקבל משוב על ההתקדמות שלכם.

פשוט תעשו את זה, מקסימום יצליח לכם!

התוצאות לא תאחרנה לבוא. עם ההתמדה והתרגול תתגברו על מה שתוקע לכם את החיים ובקלות.

מה תוכלו לעשות בנוסף כדי לחזק את ההבראה?

כדי להשיג הבראה מלאה מהתופעה הזאת יש להתייחס אליה מהכיוון של החשיבה ההוליסטית. זאת אומרת לטפל גם בכל מיני גורמים אחרים שקשורים לבעיה באופן ישיר או עקיף, והטיפול בהם יאפשר את זרימת אנרגית החיים חדק יותר גם בפעולת הדיבור.

הדבר הראשון

יהיה להבין שהדיבור מופק בין השאר גם על ידי שרירים טבעתיים כמו השפתיים, הלשון, הגרון, הלוע, ומיתרי הקול. לכן יהיה כדאי לאמן גם אותם. לפי שיטת פאולה גרבורג כל השרירים הטבעתיים בגוף פועלים יחדיו, לכן אם תאמנו בשיטת פאולה גם שרירים טבעתיים אחרים בגוף שלכם מערכת הדיבור תרוויח מזה בגדול.

הדבר השני

שכדאי להתייחס אליו הוא יצירה והגברה של רוגע ושלוה בחיים שלכם. כדאי לעסוק בפעולות שמגבירות את המצבים האלו ושיטות שיכולות לעזור כאן יהיו לדוגמה: יוגה, טאי צ'י, מדיטציה.

הדבר השלישי

יהיה לנשום נכון, וגם כאן יש מבחר שיטות שניתן להיעזר בהן. אני הייתי ממליץ על שיטת בוטייקו, שיש לה גישה מאוד מעניינת להגברת הבריאות בגוף על ידי הכנסת פחות אוויר לגוף. נשמע מופרך ולא הגיוני אך מדהים בתוצאותיו המצוינות.

הדבר הרביעי

יהיה לשנן לעצמכם משפטים חיוביים שיכניסו את המסר של דיבור שוטף עמוק עמוק לתוך התת מודע שאחראי להפעיל את הגוף שלכם לפי ההוראות שיש לו במערכת ההפעלה.
על ידי השינון והחזרה אתם פשוט משנים את הוראות ההפעלה האלו.
זה לא לוקח יום או יומיים. צריכים כאן סבלנות והתמדה. צריכים לחזור על זה לכל הפחות במשך 90 פעמים שונות כשבכל פעם מהן מתרגלים כמה דקות. כדי להיות לגמרי מובן אז 90 פעמים יהיו למשל 3 פעמים ביום במשך 30 ימים.
משפט חיובי כזה יכול להיות כמו בדוגמה הבאה, השתמשו בו או המציאו אחד מתאים יותר משלכם.

"כושר הדיבור שלי משתפר בכל יום יותר ויותר. כשאני מדבר אני רגוע ושלו והמילים זורמות ממני בחופשיות ובקלות. הכל כשורה בעולמי".

כשאתם אומרים את המשפט הזה חברו אליו גם הרגשה טובה כאילו שזה כבר התגשם ואפילו אמרו תודה על התוצאות הטובות בהרגשתכם. תנו לזה ביטוי גופני בצורת חיוך ותנוחה פתוחה ורגועה של גופכם. בנוסף ראו את עצמכם בדמיונכם מדברים חלק , בנוחות ובהנאה. הקרינו לעצמכם תמונות צבעוניות של עצמכם שתואמות את מה שאתם משננים כאו ומה שאתם מרגישים. כשיש תאום בין כל השלושה – החשיבה/הדיבור, הרגש, והדמיון זה יגרום למה שאתם בוחרים להתממש.

הדבר החמישי

כדאי יהיה להיעזר באחת משיטות הטיפול ההוליסטיות שמתייחסות להחלפת אמונות היסוד שגורמות לגמגום באמונות חדשות טובות יותר ומטפלות ב"מחיקת" ההיסטוריה וטיפול בגורמים הראשוניים שגרמו לבעיה.
שיטות כאלו למשל יהיו: טתא הילינג, ביואורגונומי, NLP , לגבי היפנוזה אין לי הרבה ידע וניסיון אם זה נותן תוצאות. אולי כדאי לבדוק גם את הכיוון הזה.

המידע שכאן נועד לעזור לאנשים שיש להם את הבעיה הזאת. אם קראתם את הפוסט הזה ואינכם מגמגמים אך מכירים כאלו שכן, העבירו להם את החומר הזה. עודדו אותם להתנסות, שבחו אותם על התנסותם ועל הישגיהם. זה יעשה לכם טוב עם זה שהייתם גורם מקשר שעזר להם לשפר את איכות חייהם.

עזרו להפיץ בעולמנו את האור והאהבה ותבורכו בעצמכם.

שלחו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *