ללבוש את האחר – תרגיל בפיתרון של בעיות בינאישיות

ללבוש את האחר – תרגיל בפיתרון של בעיות בינאישיות

במסכת אבות שבמשנה אומר הלל הזקן – "אל תדון את חברך עד שתגיע למקומו"

במילים אחרות ניתן לומר שלא תוכל להבין ולדעת מה קורה בעולמו של מישהו אחר עד שתיכנס לנעליו. זאת אומרת עד שתהיה, תחשוב, תרגיש ותתנהג כמוהו.

לעיתים כשמתגלעת מריבה בין אוהבים, בין חברים או בין אנשים שבאופן רגיל אכפת להם אחד מהשני, זה מייצר סבל רב, כעסים, פגיעות, כאבים, רוגז ושאר מרעילי חברות.

בלהט הוויכוח או הריב לא ניתן לעשות הרבה, אך לאחר מכן ניתן לקצר את משך הסבל על ידי כך שתנסו להיכנס ולחוות לזמן מה קצר את העניין מנקודת השקפתו של הצד השני.

ניתן לעשות את זה בפרטיות ובאופן חד-סטרי כך שאין כאן שום תירוצים למה לא יהיה נעים לכם לעשות את זה.

אני קורא לזה "ללבוש את האחר"

על ידי הלבישה של האחר תוכלו לגלות כל מיני צדדים משותפים לכם ועל ידי כך תגבירו את האמפתיה ביניכם.
לזמן קצר אתם תהפכו להיות המישהו השני על ידי כך שאתם משחקים משחק דמיוני בו אתם האחר.
על ידי המשחק הזה אתם תגלו שיש לכם צרכים משותפים, רגשות דומים, ודרכים דומות בהן אתם מסתכלים על העולם.
זה לכשעצמו עשוי להגביר בכם את ההבנה היכן הם מחסומי התקשורת, ואולי תגלו דרכים חדשות לראות את הדברים באור רענן ובהיר יותר שיביא גם לפתרונות יצירתיים.

על ידי לבישת האחר אתם נכנסים לעולמו הפנימי של אותו האדם, חושבים כמוהו, מרגישים כמוהו, ומביטים על העולם כמוהו. 

רוב האנשים יקראו לזה להיכנס לנעליו של האחר

אני רוצה להציע לכם כאו תרגיל שבו אתם לא רק תכנסו אל נעליו של האדם השני אלא ממש תיכנסו אל גופו של האדם האחר על ידי כך שתדמיינו לעצמכם שאתם לובשים אותו כמו חליפה על גופכם ומחוברים גם למחשבות שלו וגם לרגשות שלו.

תראו,

הדברים שבדרך כלל הכי מכעיסים אותנו הכי הרבה ואליהם אנחנו רגישים ופגיעים באופן מיוחד הם אותם דברים שבן או בת הזוג שלנו או החבר או החברה שלנו משקפים לנו.

זאת אומרת  שאנחנו מזהים את החולשות שלנו, את הדברים שאנחנו לא אוהבים בעצמנו, את אותם דברים שאנחנו לא מרוצים בעצמנו ולא בשלום אתם בתוכנו באדם האחר וזה מרתיח אותנו, מביא לנו את הסעיף, מעלה לנו את הקריזה , מחרפן א… הבנתם את הכוונה, נכון?!

היפה בתרגיל הזה הוא שאין בו שום סיכונים. הוא מייצר אך ורק הרגשה טובה. כשאתם עושים אותו אתם לא צריכים ממש לדבר עם האחר או ליצור אתו קשר. לבצע אותו זה קלי קלות, ויש סיכוי גבוה לעודד כאן אמפתיה בין שני הצדדים וליישב את העניינים בדרכים של שלום, הבנה, חיבור והרמוניה בין שני הצדדים.

אז איך עושים אותו?

לפני ביצוע התרגיל הכינו לכם כמה דפים ושני עטים שבדקתם שהם כותבים חלק וללא מעצורים.
שבו לכם על כיסא בתנוחה נוחה, ושחררו את כל מה שלוחץ.
עצמו את עיניכם ודמיינו שאתם רואים את האדם האחר בחדר השינה שלו מתכונן ללכת לישון.
דמיינו אותו מוריד את המעטה החיצוני שלו ושם אותו על הכיסא והולך לו לישון.
כשהוא ישן, קחו בזהירות את המעטה החיצוני שעל הכיסא ולבשו אותו.
חברו את הכבלים של המחשבות ושל הרגשות כמו שמחברים כבל של אוזניה לנגן מוזיקה.

ואז שהו כדקה נשמו והרגישו איך זה להיות בתוך האחר. סתם כך ועדיין ללא מטרה כלשהי.
לא לעשות עדיין שום דבר מכוון. רק להיות.

לאחר זמן מה שיראה לכם מתאים, מגיע הרגע להתחיל ולבדוק באופן מכוון את האחר על מנת להבין יותר לעומק מה קורה בתוכו.

בקשו למשל לדעת:

  • מה מסתתר מאחורי הוויכוח האחרון שהיה ביניכם?
  • מה קורה בעת האחרונה ברגשות שלו?
  • איזה מחשבות שולטות רוב הזמן במוחו בעת האחרונה.
  • עד כמה הוא כועס, ומה מכעיס אותו?
  • מדוע הגיב כפי שהגיב בוויכוח האחרון שהיה ביניכם?
  • איך הוא רואה את הדברים?
  • מה הוא היה רוצה שיהיה או שיקרה ביניכם?

לאחר ששאלתם שאלה וכיוונתם אליה, פשוט הקשיבו.

הקשיבו למה שעולה בכם. לתחושות שעולות בכם, למחשבות שמופיעות, לרגש שמפעם בתוככם ולאור שמתחיל להאיר את הפתרונות למצב הנוכחי.
לא כדאי להאיץ או לדחוק בתהליך. פשוט הקשיבו ונסו להבין את המשמעות.

תוכלו אם תרצו להתייחס אל התרגיל הזה כהזדהות זמנית עם הצד השני מתוך מטרה לדלות מידע שישפוך אור על הפתרונות הטובים והרצויים למצב.
כך תבואו לביצוע התרגיל ממקום חיובי ונכון.

לאחר שקיבלתם את התשובות שרציתם לדעת, אמרו תודה על שיתוף הפעולה ופשטו את האחר והניחו בעדינות על הכיסא באותו המצב שהיה מונח קודם לכן.

פקחו את עיניכם וללא שום שהייה מיותרת ומבלי לחכות שבו וכתבו את כל מה שעלה בכם בעת ביצוע התרגיל וגם את המחשבות והתובנות שעולות בכם בעת הכתיבה.

אל תחשבו על זה ואל תתקנו שגיאות כתיב. אל תערכו את זה ואל תקראו לאחור. פשוט כתבו בזרימה.

לאחר שתסיימו ממש לגמרי. רק אז תוכלו לקרוא את מה שכתבתם. בשום פנים ואופן לא לפני כן. אתם תפריעו לתיעוד על ידי השפיטה שלכם והאגו שלכם יתערב ויפריע לתהליך. פשוט עשו את מה שאני מציע לכם מילה במילה. כך תגבירו את התוצאות הטובות ואת הצלחת התהליך.

מניסיוני תהיה כתובה על הדף או הדפים תוכנית פעולה שלמה, נכונה וממצה איך לפעול כדי להשיב את השלום, האהבה וההרמוניה על כנה ביניכם.

שימו לב שזה לא אומר בהכרח שאתם תהיו ביחד, אלא שיהיה טוב לכל אחד ואחד מכם.

אתן לכם דוגמא להמחשה:

אם בת הזוג של זוג שעומדים להתגרש תעשה את התרגיל הזה. התוצאות לא בהכרח יביאו להבנה איך ניתן להישאר ביחד ו"להציל" את היחסים. התוצאות יצביעו על הדרכים בהם ניתן לעשות טוב אחד לשני ולשפר את החיים אחד של השני. אם ביחד או לחוד נקבע על ידי גורמים רבים אחרים והתרגיל רק יעזור לכם להבין אותם.
עדיין תצטרכו לנקוט בפעולה אמתית שתשנה את המצב ותיצור מצב חדש, רצוי וטוב יותר מהנוכחי, הבנתם?!

אם עשיתם את התרגיל הזה ולא קיבלתם תובנות מספקות' תוכלו לבצע אותו עוד כמה פעמים. אין הגבלה כאן.

אני נוהג לומר במקרים כאלו:

נסו מקסימום יצליח לכם!

אם אתם אמיצים, שתפו אותנו כאן בהתנסות האישית שלכם עם התרגיל הזה, על מנת לשכנע את האחרים להתנסות בו גם הם.
שתפו בבקשה את המידע הזה עם אחרים שסובלים ואפשרו גם להם לראות את האור שבקצה המנהרה.

שלחו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *