מדיטציה זה לא מה שחושבים

מדיטציה זה לא מה שחושבים

בסגנון החיים העכשווי שלנו המהירות והרדידות שולטות בכל.
צריך לעשות כמה דברים בו זמנית כדי להספיק להיות יעיל עוד ועוד, על מנת שנחשוב על עצמנו כאנשים שמצליחים בחיים.

אך האם זה נכון?!

רוב האנשים מוצאים את עצמם טרודים, כועסים, לחוצים, מאוכזבים ולא מסופקים. לפעמים הגוף שלהם קורס והרגשות שלהם שפופים.

עצירה מכוונת במרוץ האינסופי שאנו שרויים בו עשויה להוות ברכה גדולה בעבורכם שתשפיע לטובה גם על הגוף וגם על הנפש שלכם.

לעצירה הזאת קוראים מדיטציה. וכדי לחוות את יתרונותיה הרבים בעבורכם, אין צורך להתבודד במדבר, או לנסוע להודו להיות באיזה אשראם, או לעטות גלימה מיוחדת ולהמהם מנטרה כלשהי.

צריך פשוט להיות.

אם תתרגלו מדיטציה זה יתרום לכם הרבה מבחינה בריאותית

חלק מהיתרונות יהיו:

  • יהיה לכם מצב רוח יותר טוב ויותר יציב.
  • כאבים שיש לכם יפחתו ולעיתים ייעלמו.
  • מתחים וכעסים יתעמעמו.
  • תהיה לכם תחושה של חיוניות בגוף.
  • רמת האנרגיה שלכם תהיה גבוהה.
  • תהיו יותר רגועים ושלווים.
  • תהיו מחוברים יותר להווה, לכאן ולעכשיו והרבה פחות אל העבר או אל העתיד.

המדיטציה יכולה להופיע בכל מיני טעמים וגוונים למשל:

התבוננות
להתבונן פנימה אל תוך מה שקורה בתוך הנפש, בתוך המחשבות, בתחושות של הגוף ובהפרעות של הסביבה החיצונית.
מבלי להגיב עליהן, מבלי לחשוב עליהן (מדיטציה זה לא מה שחושבים) מבלי לנתח אותן ומבלי לנקוט בעמדה כל שהיא. בקיצור מבלי להגיב, רק להתבונן.

התמקדות
למקד את המוח בדבר אחד בלבד, כך שיש התנתקות מוחלטת מכל השאר. זה יכול להיות התמקדות בלהבה של נר, למשל. או בזרימת הנשימה ותחושותיה בנחיריים של האף. או ללחוש, לזמר או להגיד שוב ושוב מילה או משפט מסוימים (מנטרה).

הצפה
להציף את הרגש שלנו בגירויים חוזרים ונשנים כמו ריקוד טראנס או קפיצות שחוזרות על עצמן במונוטוניות, או סיבוב של הגוף סביב למרכז של עצמו לפרק זמן ארוך ומסחרר כמו שהדרווישים הסופיים עושים.

לכל אחד מאתנו יש מערכת אמונות פנימית שגרה בתוך התת מודע שלנו ומנהלת את הגוף שלנו על ידי תחושות וגורמת לנו להגיב באופן מאוד ייחודי ומתאים לנו על כל מיני דברים שקורים לנו בחיים. 
למשל: אנחנו מריחים ריח מסוים וזה משנה לנו את ההרגשה כי זה מזכיר לנו אדם מסוים שאנחנו מאוד אוהבים.
או אנחנו רואים אדם מסוים והגוף שלנו משנה תנוחה ונכנס למגננה ומתמלא בלחץ.
או שאנחנו רואים מזון מסוים והפה שלנו מתמלא ברוק ואנחנו רואים בעיני רוחנו תמונות של הרגשה נעימה וטעימה, או לחליפין מזון שגורם לנו רק על ידי המחשבה עליו תחושת בחילה וגועל.

בזמן המדיטציה המטרה שלנו היא להתנתק מאופן התגובה הרגיל הזה שהוא אוטומטי לגמרי וליצור חיבור למשהו אחר, טוב, מחזק, נותן השראה ויצר הרגשה טובה. להגיע למודעות גבוהה יותר מבחיי היום יום. להתחדש ברעיונות , בתובנות, בפתרונות ובזוויות ראיה שונות שהתהליך המדיטטיבי מציע לנו.

אז איך עושים את זה?

בפוסט הזה נדבר על הדרך הקלה והפשוטה ביותר לביצוע מדיטציה.
בשונה ממדיטציות מונחות בהן מישהו מדריך אתכם ונותן לכם הוראות לביצוע נכון של התהליך, כאן אתם תבצעו הכל לבד ובעצמכם.

מתחילים

מצאו לכם מקום נוח לביצוע התהליך בו לא תהיו מופרעים על ידי אנשים, רעש, טלפונים, מסרונים, או כל דבר אחר שעלול להפריע לכם.
כדאי ללבוש בגדים נוחים ולשחרר כל מיני אביזרים חונקים כמו עניבה, חגורה, חזייה, בגד לוחץ, שעון, תכשיטים או כל דבר אחר שמפריע.

מקמו את הגוף שלכם בתנוחה שתהייה לכם הכי נוחה שאפשר. התנוחה של ישיבה מזרחית מתאימה בעיקר למי שנוח לו איתה. אם לא נוח לכם בה תוכלו לשבת על כיסא או כורסא נוחה, אך לא מומלץ לשכב כי אז אתם תלכו לישון. זה אמנם יהיה כיף, אך לא מדיטציה.
העיקר בבחירת התנוחה זה שיהיה לכם מאוד נוח בגוף כך שבזמן התרגול תוכלו לשכוח שהגוף בכלל שם.
אם אתם מוצאים בשלב כלשהו שלא נוח לכם שנו מעט ובעדינות את התנוחה ושפרו אותה. זה לגמרי בסדר גמור.

עצמו את העיניים בתהליך כולו ואל תפקחו אותם עד לסיום אלא אם יש מקרה שבו את מפסיקים במידי ולגמרי את המדיטציה וקמים.

הנשימה שלכם צריכה להיות רגועה. אין צורך לנשום עמוק. פשוט נשמו לתוך הבטן ולא אל תוך החזה. בכל פעם ששואפים, הבטן צריכה להתנפח מעט, הכתפיים צריכות להיות שמוטות והחזה לא עולה בזמן הנשימה. הדגש כאן הוא על נשימה שלוה וחרישית אל תוך הבטן.

תנו להרגשה של חום נעים להתפשט לכם בגוף והרפו את כל השרירים מכף רגל ועד ראש.

המשיכו לשבת כך ללא תנועה ובעיניים עצומות מבלי לעשות כלום.
מחשבות תתחלנה להופיע במהירות אחת אחר השנייה, מלוות בכל מיני תחושות בגוף, דגדוגים, גירודים, זרמים, חום, קור, כאב…
אתם פשוט תמשיכו לשבת ככה מבלי לנוע, בשקט, מבלי להגיב על התחושות ומבלי לנתח את המחשבות שעולות בכם.

דוממו כל פעילות ופשוט התבוננו.

כך לאורך כל המדיטציה. תוכלו לשבת 10,20,30  דקות באופן הזה.
כוונו לכם טיימר לזמן הרצוי או אפילו טוב יותר שימו מוזיקה חרישית שמתאימה למדיטציה וכוונו אותה לנגן את הזמן הרצוי. כשהיא תפסיק, תפסיקו גם אתם.

אל תפקחו עיניים כדי לראות כמה זמן עבר. זה יחבל באיכות הרוגע והשלווה ויפריע לכם במדיטציה.

לאחר שאתם קמים מהמדיטציה שתו לכם כוס גדולה של מים ומתחו את גופכם כמו שחתולים עושים.

פנקו את עצמכם בשקט פנימי שכזה. תוכלו לחשוב על זה כאילו שקניתם לעצמכם איזה בגד יפה או אולי אביזר קישוטי, או משהו שנחשב בעיניכם כמרומם את הרגשתכם הטובה.
המדיטציה תעשה בדיוק אותו הדבר לעולמכם הפנימי, תייפה אותו ברוגע, בשלוה, ובהרגשה של הרמוניה ושמחה.

זה יעלה לכם הרבה פחות מלקנות משהו, וההרגשה הטובה תישאר לאורך הרבה יותר זמן.

ככל שתתרגלו את המדיטציה יותר כך היא תהיה לכם קלה יותר והשפעותיה הטובות עליכם תהיינה מורגשות חזק יותר.

דברי סיכום

יצא לי להתנסות בסוגים שונים של מדיטציה. בחלקן יש הוראות מאוד ברורות ומדויקות  שאין לסטות מהן על מנת לבצע את המדיטציה נכון. על מנת לבצע את התהליך ברמה גבוהה ככל האפשר לעיתים נדרש מאמץ כביר. לדוגמא: במדיטציית ויפאסנה אחד הדברים שעושים זה לשבת שעה מבלי לנוע בכלל מתוך החלטה ונחישות לעשות את זה ולהצליח.

היום אני חושב שלא צריכים יותר מידי הוראות לגבי איך לבצע את התהליך המדיטטיבי. לא צריכים הסבר לפרטי פרטים איך לעשות מדיטציה. עם הביצוע והתרגול הגוף שלכם ילמד אתכם את כל הפרטים וככל שתתרגלו יותר בפועל תהפכו למבצעים טובים יותר של הטכניקה הזאת.

לי נראה שמה שחשוב באמת זה לא ההנחיות המדויקות אלא הנחישות וההחלטיות לשבת ולמדוט על בסיס קבוע.

הטכניקה שתזרום הכי טוב עם העדפותיכם תהייה המתאימה ביותר בעבורכם.
לכן התחילו בקטן לפי ההוראות של הפוסט הזה וכשזה יתפוס אתכם לימדו והתנסו בעוד שיטות.
אל תניחו מראש ששיטה שנראית נוצצת ומדהימה בהתחלה, תהיה כזאת באמת.

עשו את המחקר הפרטי שלכם והסיקו מסקנות. הן יהיו הרבה יותר טובות עבורכם מכל חוות דעת מלומדת של מישהו שמבין ענין או גורו כלשהו או של תוצאות שנחוו על ידי אחרים.

מה אתם אומרים, הולכים על זה ?!

"נסו מקסימום יצליח לכם"זה מה שאני תמיד אומר.

כמו תמיד לכו והתנסו ואחר כך אתם מוזמנים לתרום כאן את חוכמת התנסותכם.
שתפו את המידע הזה עם יקיריכם וכל מי שעשוי להיתרם על ידו ותהיו מבורכים.

 

 

שלחו תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *